Dobrý leader se při snaze porozumět firemní kultuře spíše než na ankety a dotazníky, spoléhá na své dobře vycvičené oči a uši

Prst na tepu vaší firmy 

Praktičtí lékaři v našich zeměpisných šířkách s oblibou využívají diagnostické přístroje, analýzy a testy. Tyto objektivní metody mají své nesporné výhody. Mohou ale na druhé straně lékaře svádět k přehlížení životního stylu pacienta a bránit mu v dostatečném porozumění souvislostí. Rovněž vrcholoví manažeři se potřebují orientovat ve zdraví vlastní firmy. Rádi by vedle finančních ukazatelů a kvantifikovatelných cílů nějak objektivně změřili úroveň mezilidských vztahů, angažovanosti, spokojenosti s managementem a další veličiny, odrážející náladu ve společnosti.

Pokud vaše firma disponuje zbytečně tučným budgetem na rozvoj lidí nebo potřebujete trochu přibrzdit prodeje, aby vám příští rok centrála zase nezvýšila cíle, mám pro vás některé zaručené tipy: Můžeme pro Vás na recepci vaší firmy náhodně odchytnout různorodou škálu lidí a vyzpovídáme je: “Nuže, řekněte upřímně, co si myslíte o své firmě? Doporučili byste zde pracovat svému dobrému příteli?”. Můžeme za vás vyposlat podrobný průzkum a být společně s vámi překvapeni návratností. Můžeme uspořádat focus group, a nechat pracovníky vytvořit koláž na téma: “Taková je kultura naší firmy” a následně uspořádat pro vaše zaměstnance sérii workshopů k uvědomění si základních firemních hodnot. Upřímně řečeno, mám vážné pochybnosti o účelnosti takového konání.

Hledal jsem proto dál a narazil na Davida Logana. David v knize Tribal Leadership přirovnává kolektiv pracovníků ke kmenovému společenství. Dobrý leader se při snaze porozumět firemní kultuře spíše než na ankety a dotazníky, spoléhá na své dobře vycvičené oči a uši. Já se připojuji k Davidovi a hlasuji pro jednoduchost a přímý kontakt s životem ve firmě. Předtím, než se pokusím interpretovat výzkum angažovanosti zaměstnanců a než se ztratím v leadership konceptech a powerpointových prezentacích, poctivě přiložím svůj prst na tep organizace a pořádně se po firmě rozhlédnu. Snažím se vnímat jazyk, jaký lidé používají a odhalit vzorce chování lidí v různých situacích.

Říká se, že ďábel se skrývá v detailu. Když se ve své firmě poctivě rozhlédnete kolem sebe a budete naslouchat, jak lidé hovoří v různých situacích a jak se chovají, to by v tom byl čert, kdyby vás letošní výsledky zaměstnanecké ankety překvapily. Garantuji vám, že se vám takto bude snadněji vytvářet plán ke zlepšení firemní kultury než od stolu s rozloženými průzkumy.

Petr Moravec, Head Trainer & Consultant, DEVELOR Czech

Petr_blog