fbpx

Vizuální srovnání typologií

Čtvrtá část série srovnání typologií

Toto je závěrečný díl naší minisérie článků o typologiích. Pokud jste ještě nečetli předchozí tři články, doporučujeme začít prvým zde.

Dnes je našim cílem shrnout jednotlivé osobnostní typologie zejména vizuálně, abyste na první pohled viděli společné průniky a zároveň odlišnosti.

Jelikož v našem portfoliu máme Insights Discovery a Lumi Spark, budeme při porovnávání s jinými systémy, vycházet primárně z těchto dvou typologií.

V předešlých srovnáních jsme vedle sebe postavili Lumi vs Insights Discovery a Insights Discovery vs DiSC (Success Insights), dnes do vizualizace přidáme i MBTI (Myers-Briggs) a Hogan HPI.

Prarodič, rodiče a děti

Také pro nás v týmu bylo zajímavé, zarámovat si nejčastěji využívané typologie. Společně jsme vytvořili metaforu

PRARODIČ – RODIČE – DĚTI MODERNÍCH TYPOLOGIÍ

Jako prarodiče moderní typologie vnímáme Junga, na jehož dílo se v menší nebo větší míře odvolávají autoři typologických teorií (aka rodiče), které byly historicky vyvinuty později.
No a za jejich děti považujeme jednotlivé produkty, čili konkrétně uplatnění typologií v praxi. Lépe to vyjádří obrázek:

 

Pro nahlédnutí do hlubší historie typologie, která začíná Hippokratem, doporučujeme článek 2.

 

Vizuální srovnání s typologií DiSC

Ve druhém a třetím díle našeho srovnání typologií, jsme vedle sebe postavili kruhy z jednotlivých osobnostních profilů. Jak to ale vypadá, když je navzájem překryjeme?

 

Vizuální srovnání s MBTI

Dotazník MBTI vytvořily dcera a matka (Myersová a Briggsová). Vyvíjely ho během 2. světové války. Cílem bylo uvědomění si své osobnosti a výsledky měly pomoci ženám poprvé se zaměstnat v průmyslu – identifikovat práci v níž by byly efektivní, cítily se komfortně a byly by šťastné. Definuje 16 základních typů. Kromě 3 Jungových dimenzí obsahuje navíc parametr Judging / Perceiving – (usuzování a vnímání). Typologie MBTI byla vystavena kritice kvůli statickým typům, malé spolehlivosti a validitě

 

Vizuální srovnání Lumina Spark a Hogan

Dotazník HPI – Hogan Personality Inventory byl inspirován zákonem o občanských právech v USA – který legalizoval diskriminaci při výběru zaměstnanců. Cílem bylo vyvinout test, který nediskriminuje. Jak jsme uvedli v naší metaforické vizualizaci, Hogan je postaven na teorii Velkých 5. Základní dotazník se zaměřuje na 7 primárních škál a pomáhá také odhalovat stylizaci:

  1. Stabilita
  2. Sebeprosazování
  3. Sociabilita
  4. Kooperativnost
  5. Systematickost
  6. Zvědavost
  7. Učenlivost

Shrnutí série porovnávání typologií

Vraťme se k otázce, kterou jsme si položili úplně na začátku: “Existuje jednoznačný vítěz?” Věříme, že tato série článků vám pomohla vytvořit si na ni svůj názor, nebo vás inspirovala hledat další informace.

Z našeho pohledu je vítěz ten, kdo typologii používá v dennodenní praxi, aby tak přispěl k rozvíjení lepších pracovních i obchodních vztahů. Která typologie mu v tom pomůže, závisí na konkrétních potřebách firmy a cílové skupiny. My si s vámi rádi popovídáme o tom, jaký má přínos Insights Discovery či Lumina Learning. Tyto dvě typologie jsou z pohledu praktického využití a okamžitého přínosu našimi favority.

Minisérie článků k typologii

  1. Co osobnostní typológie spája – čtěte zde
  2. Insights Discovery® vs DiSC (Success Insights®) – čtěte zde
  3. Insights Discovery vs Lumina – čtěte zde
  4. Vizualizace rozdílů nejpoužívanějších typologií – tento článek

Pokud máte zkušenost s jednou z těchto typologií a chcete se s námi o ni podělit, napište nám.

V článku jsme použili materiály společností Insights Learning and Development a Lumina Learning (grafické vizualizace kruhů).

Zpracovala: Jana Polláková, konzultantka

 

Porovnání typologií na kávě

Pokud si chcete přežít toto téma živě a interaktivní, zveme vás na naši virtuální kávu “Souboj typologií” 10.9. (Fórum vyhrazené pro HR a vzdělávací komunitu), kde si změří síly zejména Insights Discovery a Lumina. Přihlaste se zde.